Kładka połączyła dwa brzegi Sanu [Galeria zdjęć]

24 sierpnia 2015

Powstająca nad Sanem w Przemyślu kładka pieszo – rowerowa budowana po jednej stronie brzegu w dniu dzisiejszym została odwrócona. Wykonany obrót, jest pierwszym tego rodzaju zabiegiem w Polsce. Całemu wydarzeniu z zaciekawieniem przyglądali się liczni mieszkańcy naszego miasta.

Powstająca w Przemyślu kładka pieszo – rowerowa będzie gotowa w październiku. Zakres prac wykonywanych przy tej inwestycji obejmuje budowę 138 -metrowej podwieszanej kładki z drewna klejonego wraz z dojazdami oraz miejsce obsługi rowerzystów, które zostanie zlokalizowane w sąsiedztwie kładki od strony Wybrzeża Józefa Piłsudskiego.

Konstrukcję kładki tworzy stalowy pylon o wysokości 38 m wraz z dwoma dźwigarami z drewna klejonego o wysokości 155 cm i długości 138 m, stężonymi stalowym rusztem. Dźwigary są jednocześnie balustradami. Kładka została podwieszona za pomocą 24 stalowych lin. Jej pokład oraz wewnętrzne obicie zostały wykonane z drewna kompozytowego odpornego na działanie warunków atmosferycznych. Cała konstrukcja waży blisko 175 ton.

Montaż kładki odbywał się równolegle do brzegów rzeki co spowodowane było brakiem możliwości ingerowania rusztowaniami tymczasowymi w koryto rzeki ze względu na zabytkową część miasta, w której się to miejsce znajduje jak i również fakt iż je ono objęte projektem Natura 2000.

W dniu dzisiejszym nastąpiło odwrócenie kładki, pierwszy tego rodzaju zabieg wykonany w Polsce. Po podwieszeniu pomostu, aby znalazł się nad wodą, wykonano obrót kładki o 90 stopni. Konstrukcja stalowego pylonu została uniesiona za pomocą dwóch dźwigów 100 t i 300 t. Po wypionowaniu pylon został ustawiony na specjalnej konstrukcji przygotowanej ze stalowych kształtowników tworzącej „tor jezdny” umożliwiający obrót całej kładki. Pylon dodatkowo wsparto za pomocą konstrukcji pomocniczej tworzącej podporę kroczącą, która obracała się po specjalnie przygotowanym stalowym ślizgu razem z całą konstrukcją kładki. Aby zapewnić stateczność podpora ta została dociążona balastem o masie 30 ton.

Sam obrót wykonano przy pomocy dwóch siłowników kotwionych do konstrukcji stalowego toru, które zapewniły siłę oraz kontrolę przemieszczenia podczas obrotu. Po przełożeniu kładki rozpoczną się teraz prace związane z doprężeniem lin, do których podwieszony jest drewniany pomost. Ostatnim etapem będzie przeprowadzenie próbnego obciążenia kładki, które polegać będzie na pomiarach ugięć i przemieszczeń kładki pod wpływem obciążenia ruchem pieszych o rowerzystów, w czym weźmie udział ok 40 osób.

Kładka nad Sanem jest częścią programu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” obejmującej pięć projektów regionalnych, które utworzą spójną trasę rowerową biegnącą przez pięć województw : lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko – mazurskie. Całkowita wartość projektu w naszym województwie, to ponad 74 mln zł, z czego 85 % stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 10 % środki z budżetu państwa oraz 5 % wkład własny województwa.

W ramach podkarpackiego odcinka powstanie blisko 460 km oznakowanej trasy rowerowej biegnącej od granicy z województwem lubelskim w Podlesinie przez Horyniec Zdrój, Przemyśl, Dynów, Rzeszów, Łańcut, Leżajsk, Ulanów aż do granicy z województwem świętokrzyskim w Trześni.

Anna Fortuna

[Not a valid template]