Rewolucja w autobusach. Zmiana cen biletów, będą nowe przystanki
Wczoraj na specjalnej prezentacji przygotowanej przez firmę Trako Projekty Transportowe w sali narad UM przedstawiono koncepcję zmian w funkcjonowaniu transportu zbiorowego w naszym mieście. Na spotkaniu obecni byli radni, przewodniczący osiedli, a także prezydent Wojciech Bakun i jego zastępca Bogusław Świeży.
Z analiz przedstawionych przez Tomasza Szelukowskiego, który prowadził prezentację, wynikało, że przemyski transport jest wysoce nieefektywny. Przyczyn takiej sytuacji jest wiele, ale z tabel i danych zebranych przez firmę wyłonił się obraz anachronizmów w funkcjonowaniu MZK. Podstawowe wady przemyskiego systemu komunikacji wskazane przez eksperta to, przede wszystkim, niski-wynoszący tylko 3,6- odsetek pasażera na jeden kilometr przejazdu i zjawisko ,,stadnej jazdy” autobusów czyli przyjazd na przystanek kilku autobusów na raz, a potem kilkudziesięciominutowe przerwy w kursach na danej linii. Funkcjonuje też wiele nieefektywnych linii, na których autobusy ,,wożą powietrze”.
Tomasz Szelukowski z firmy Trako na zlecenie władz miast przedstawił proponowane rozwiązania problemów. By zwiększyć chęć mieszkańców do częstszego korzystania z transportu publicznego konieczna jest – według eksperta, który opiera się na doświadczeniach z innych miast Polski- korzystniejsza relacja cenowa biletów okresowych w stosunku do biletu jednorazowego. I dlatego zostaną zaproponowane bilety, które premiować będą stałych użytkowników. I tak, 7- dniowy bilet miałby kosztować 26 złotych, miesięczny- 78 złotych, a roczny 790 złotych. Wzrosłaby cena biletu jednorazowego do poziomu 3 złotych, ale na takim bilecie można by było podróżować przez 45 minut i dowolnie się przesiadać.
I właśnie elastyczność biletów czasowych spowodować ma lepsze i kombinacyjne wykorzystanie istniejącej sieci połączeń. Kolejnymi zmianami, które miałyby nastąpić w systemie, będzie zwiększenie częstotliwości kursów na uczęszczanych liniach, redukcja nieefektywnych przejazdów i pojawienie się siedmiu nowych przystanków. Nowe przystanki mają w zamierzeniu skłonić ludzi do aktywniejszego korzystania z komunikacji miejskiej, a pojawiłyby się m.in. na Placu Na Bramie i skrzyżowaniu ulic Reymonta i Kopernika.
Oprócz uruchomienia nowych linii, przy redukcji ogólnej ich ilości do 16, koncepcja zakłada uczytelnienie rozkładu jazdy i stworzenie trzech stref komunikacyjnych. Nowe rozwiązania mają zapewnić lepsze wykorzystanie taboru MZK i optymalizację logistyczną.
Zdjęcie – A. Czereba, UM