Projektem nauczycielki z SP nr 11 zainteresowało się Centrum Nauki Kopernik w Warszawie [galeria]

27 czerwca 2016

„DEMO – doświadczaj, eksperymentuj, myśl, odkrywaj”, to projekt Anety Jabłońskiej, nauczycielki informatyki w Szkole Podstawowej nr 11 w Przemyślu. Ten innowacyjny pomysł na rozbudzanie w najmłodszych ciekawości i chęci do działania został zauważony przez Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, które za sprawą przemyślanki również będzie go realizować.

Aneta Jabłońska jest nauczycielką z informatyki w SP nr 11 w Przemyślu, od 5 lat prowadzi Klub Młodych Programistów – KMO, tam dzieci między innymi uczą się programowania oraz robią roboty z klocków Lego. W listopadzie 2015 pani Aneta dowiedziała się o projekcie Mini Phenomenta (odpowiednika Centrum Nauki Kopernik), który wykonał kilkadziesiąt eksperymentalnych zestawów, tzw stacji. Szkoły je wypożyczały, a rodzice zadowoleni z pomysłu zgłaszali się, że także chcą takie zbudować aby na stałe były w ich placówkach.

Pomyślałam, że to fajny pomysł, że można coś takiego zrobić także w naszej szkole. Ideę poparła nasza pani dyrektor – mówi Aneta Jabłońska – Zaczęłam werbować chętne osoby do wykonania tych projektów. Na początku nie było jednak łatwo, brakowało zainteresowania ze strony uczniów. Troszkę mi to skrzydła podcięło i już myślałam, że nic z tego nie wyjdzie.

Sytuacja zmieniła się, gdy syn nauczycielki, uczeń tutejszej III klasy powiedział, że robią temat o wynalazkach i że może wobec tego zrobiliby telefon w domu.

Kupiliśmy z mężem 2 lejki, wąż ogrodowy i połączyliśmy to razem. Testowanie odbywało się na szkolnym korytarzu. Na początku dzieci nie interesowały się tym zbytnio, zadawały pytania, ale same nie chciały spróbować jak działa taki telefon. Dopiero, gdy odważyły się, same sprawdzić i spodobało im się wówczas też pojawili się pierwsi chętni do budowy stacji eksperymentalnych. Dzieci przychodziły do mnie i same prosiły o dokumentację aby mogły, to zbudować. Dostawały ją bardzo skromną, był to tylko rysunek i króciutki opis, zawierający niekiedy podpowiedź z jakich materiałów stację można wykonać – opowiada A. Jabłońska.

Stacje eksperymentalne dzieci wykonują w domu wraz z rodzicami. Za każdym razem są to bardzo solidne i precyzyjne projekty. Następnie trafiają one do szkoły, gdzie na korytarzach korzystają z nich wszyscy uczniowie.

Rodzice bardzo mnie zaskoczyli, jestem pod wrażeniem, znajdowali takie rozwiązania, o których ja bym w życiu nawet nie pomyślała. Otrzymałam od nich wiele głosów, że pomysł jest super. Przy ich wykonywaniu jednoczą się całe rodziny musząc kilka godzin spędzić wspólnie bez telewizji czy komputera. Daje to możliwość także lepszego poznania swojego dziecka i niekiedy dowiedzenia się o nim całkiem nowych rzeczy – mówi koordynatorka projektu.

Projekt DEMO pozwala osiągnąć dwa cele. Z jednej strony łączy rodziny, z drugiej rozwija dziecko. Mały eksperymentator musi zaplanować prace związane z projektem, a następnie zrealizować je jedynie z pomocą starszych. Do tego potrzebna jest cierpliwość. Projekt sprawia, że dziecko nabywa pewności siebie, przełamuje swoje zahamowania. Podczas dnia otwartego szkoły czy też święta placówki autorzy stacji stoją przy nich, starając się opowiadać o ich funkcjonowaniu. Dodatkową mobilizacją są dla nich tabliczki z ich nazwiskami, które znajdują się przy ich pracach.

W projekcie biorą udział uczniowie klas III – VI.

Projekty realizują różne dzieci, co pokazuje że jest on ukierunkowany nie tylko na tą grupę najmądrzejszą, ale też i te dzieci średnie i słabsze, które chociaż może nie mają zbyt dobrych wyników w nauce, to mogą być zdolne w całkiem innych dziedzinach, niż te które my tutaj badamy – podkreśla A.Jabłońska – Wydaje mi się, że dzięki temu projektowi będziemy wychowywać dzieci, które są odważne, które nie będą się bały eksperymentować, doświadczać, a dzięki temu w przyszłości będą społeczeństwem rozwiązującym problemy.

Dzięki DEMO nauczycielka z Przemyśla została zauważona przez Centrum Nauki Kopernik, gdy podczas konferencji międzynarodowej w Warszawie opowiadała o realizowanym przez siebie projekcie. CNK pomysł bardzo się spodobał, sami dopiero przygotowują się do jego realizacji. Są zdziwieni, że nauczycielka ich wyprzedziła, że wyszła taka inicjatywa oddolna. Zaoferowali również swoją pomoc.

Anicie Jabłońskiej udało się również nawiązać współpracę z Politechniką Warszawską, studenci będą wykonywać rysunki techniczne do każdej stacji. Jeśli się uda, do grudnia zostanie stworzona dokumentacja wykonywania stacji, będzie to ogromna pomoc dla innych szkół, które chciałyby się włączyć.

DEMO to projekt długoterminowy. Myślę, że będzie się dalej rozwijał i że uda się włączyć inne szkoły, tak aby nie tylko nasze dzieci z tego korzystały – mówi nauczycielka z SP nr 11 – O projekcie będę teraz opowiadała, w listopadzie na kolejnym forum KMO. Współpracą jest już zainteresowana szkoła z Grodziska Mazowieckiego.

Do tej pory powstało 15 stacji, na kolejne są już pomysły, które zostaną zrealizowane po wakacjach.

no images were found

Anna Fortuna