Odszkodowanie dla pasażerów busa. Jak zawalczyć o należną rekompensatę pieniężna za szkody?
Przewozy busami w Polsce zyskały niezwykle na popularności. Codziennie wiele osób korzysta z transportu busami świadczonymi przez wiele firm na trasach zagranicznych lub pomiędzy miejscowościami.
Niestety wypadki komunikacyjne z udziałem busów świadczących przewóz osób zdarzają się niezwykle często. Czy poszkodowani pasażerowi mają prawo do odszkodowania? Od kogo dochodzić należnej rekompensaty pieniężnej? O tym powiemy w dalszej części artykułu.
Pasażer chroniony przez przepisy prawa
Transport busami szczególnie w małych miejscowościach stał się bardzo popularnym. Wielu pracodawców wykorzystuje też busy do codziennych przewozów swoich pracowników do miejsca zatrudnienia. Niestety wypadki komunikacyjne nie omijają busów. W feralnych zdarzeniach pasażerowi doznają często dotkliwych obrażeń. Poszkodowani w przewozach odpłatnych mają prawo wystąpić do przewoźnika o świadczenia odszkodowawcze. Dodatkowo zgodnie z literą prawa pasażer nie ma obowiązku udowadniania winy kierowcy. To przewoźnik musi wykazać, że za wypadek odpowiada inny uczestnik ruchu drogowego. Pasażerowi płacąc za przejazd podlegają dość szerokiej ochronie prawnej, która obejmuje wypłatę należnej rekompensaty za powstałą szkodę.
Kto wypłaci należne odszkodowanie dla pasażerów?
Osoby podróżujące odpłatnie busem mają prawo wystąpić z roszczeniem odszkodowawczym do przewoźnika. W praktyce odszkodowanie jest jednak uzyskiwanie z polisy OC, którą ma obowiązek wykupić firma świadczące przewóz osób busem. Jeśli odpowiedzialność za wypadek ponosi inny uczestnik ruchu do wypłaty świadczeń zobowiązany będzie ubezpieczyciel u którego nabył ubezpieczenie OC. W celu rozpoczęcia procedury odszkodowawczej poszkodowany musi wystąpić z wnioskiem odszkodowawczym do właściwego Towarzystwa Ubezpieczeniowego. W dokumencie należy zaznaczyć, jakich roszczeń chcemy dochodzić, a także na jaką kwotę mają opiewać. Niezbędne jest też uzasadnienie, dlaczego dana kwota stanowić będzie stosowną rekompensatę za doznaną krzywdę. Poszkodowany powinien też do wniosku dołączyć dokumentację medyczną, która jest dowodem podjętego leczenia. Dochodząc zwrotu kosztów musimy też załączyć dokumenty potwierdzające te wydatki np. faktury, paragony za zakup leków. Ubezpieczyciel otrzymujący zgłoszenie szkody ma 30 dni na wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie wypłaty odszkodowania. Poszkodowany, który nie zgadza się z treścią decyzji ma prawo do złożenia odwołania w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Niestety ubezpieczyciele nagminnie zaniżają wysokość dochodzonych roszczeń odszkodowawczych. Pomoc prawna w takich wypadkach jest nieoceniona, gdyż z doświadczonym prawnikiem u boku możemy uzyskać zdecydowanie wyższe odszkodowanie i zadośćuczynienie. Nie warto samodzielnie toczyć batalii z zakładem ubezpieczeń, wybierając profesjonalną kancelarię odszkodowawczą możemy bez problemu uzyskać godną rekompensatę pieniężną po wypadku.