Obwodnica, trasa podziemna i inne inwestycje. Konferencja Prawa i Sprawiedliwości
Przemyśl będzie miał obwodnicę omijającą miasto po stronie północno-zachodniej i nowy most na Sanie (prawdopodobnie tuż za Ostrowem). Samochody jadące np. z Jarosławia w kierunku Dubiecka, Sanoka czy Ustrzyk Dolnych nie będą już musiały przejeżdżać przez centrum Przemyśla. Przyczyni się to do znacznego zmniejszenia hałasu i zanieczyszczenia powietrza w mieście, z czym jak wiadomo, nie jest najlepiej pomimo funkcjonowania obwodnicy wschodniej i południowej.
Był to wiodący temat na konferencji prasowej w przemyskim Biurze Prawa i Sprawiedliwości, gdzie o tej i szeregu innych inwestycjach dla Przemyśla, ze środków Rządu RP i Samorządu Województwa Podkarpackiego, informowali dziennikarzy: wicewojewoda Jolanta Sawicka, wicemarszałek woj. Podkarpackiego Piotr Pilch i zastępca podkarpackiego komendanta Państwowej Straży Pożarnej, Daniel Dryniak. Za wielomilionowe inwestycje dziękowali w imieniu przemyślan: prowadzący spotkanie Maciej Kamiński, przewodniczący Klubu PiS w Radzie Miasta, oraz Andrzej Berestecki, radny miejski z PiS.
Wicewojewoda podkarpacki, Jolanta Sawicka, mówiła o rządowym programie budowy 100 obwodnic o łącznej długości 820 km, które w najbliższych kilku latach zbudowane zostaną za sumę 28 miliardów złotych. Finansowanie budowy obwodnic jest w pełni zabezpieczone i będzie pochodziło ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, do którego wpływają środki z opłat paliwowych, z pożyczek, kredytów, obligacji, z Międzynarodowych Instytucji Finansowych, oraz z Unii Europejskiej. Dzięki wyprowadzeniu tranzytowego ruchu samochodowego z miast, poprawi się przepustowość sieci dróg krajowych, polepszy się bezpieczeństwo ruchu drogowego, a przede wszystkim mieszkańcy tych aktualnie zatłoczonych miejscowości będą mogli oddychać czystym powietrzem.
Wicewojewoda Sawicka przypomniała, że z owych stu nowych obwodnic w Polsce, dziewięć trafi do miast w województwie podkarpackim. Te szczęśliwe miejscowości to: Brzostek, Jasło, Kolbuszowa, Kołaczyce, Miejsce Piastowe, Nowa Dęba, Pilzno, Przemyśl i Sanok (wcześniej pojawiała się informacja o ośmiu obwodnicach na Podkarpaciu-przyp.red.). Jedne miasta otrzymają obwodnice wcześniej, a inne później, w zależności od stopnia przygotowania potrzebnych ekspertyz i prac koncepcyjnych.
Wicemarszałek Piotr Pilch przyznał, że w przypadku Przemyśla prace przygotowawcze nie zostały jeszcze rozpoczęte, a potrzebne są szerokie ekspertyzy i analizy dotyczące koncepcji szczegółowego przebiegu obwodnicy. W tej sytuacji ocenia się, że proces budowy przemyskiej północno-zachodniej obwodnicy rozpocznie się w 2024 roku. Wicemarszałek Pilch stwierdził, że obwodnica połączy drogę krajową 91 (z kierunku Jarosławia) z drogą krajową 28 (w kierunku Sanoka), przekraczając rzekę San mostem na zachód od Przemyśla, i prawdopodobnie dobiegnie też do drogi prowadzącej z Przemyśla do przyszłego nowego przejścia granicznego w Malhowicach. Dzięki nowej obwodnicy, droga nr 28 będzie najszybszym połączeniem wschodniej części województwa podkarpackiego z Bieszczadami i Sanokiem.
Maciej Kamiński, dziękując w imieniu radnych PiS za obwodnicę omijającą Przemyśl, przypomniał zarazem, że w 2012 roku mieszkańcy Zasania protestowali przeciwko planom budowy obwodnicy, która miała przecinać ulicę 3-Maja i dalej biec m.in. przez osiedla Salezjańskie, Kmiecie i mostem do ulicy Sanockiej. Zebrano wówczas 3 tysiące podpisów przeciwko projektowi takiej obwodnicy, która zatrułaby życie mieszkańcom części Zasania. Tym razem, w przekonaniu Maciej Kamińskiego, mieszkańcy Zasania cieszą się z projektu obwodnicy, która przebiegnie poza granicami miasta.
Inwestycje Rządu RP i Samorządu woj. Podkarpackiego dla Przemyśla
Wicemarszałek Pilch przeciwstawił się niektórym opozycyjnym opiniom kwestionującym dbanie o rozwój Przemyśla przez władze rządowe i samorząd województwa podkarpackiego. Wymienił on długi szereg inwestycji, na które trafiło lub wkrótce trafi do Przemyśla kilkaset milionów złotych właśnie z tych dwóch źródeł finansowania.
Są to m.in.: rozbudowa Sądu Rejonowego za ponad 50 milionów złotych; strzelnica w Bieszczadzkim Oddziale Straży Granicznej (cała inwestycje za ponad 10 milionów złotych); przygotowywane nowe przejście graniczne w Malhowicach (ponad 200 nowych miejsc pracy), na którego budowę minister finansów zabezpieczył 106 milionów złotych; rozpoczęta przebudowa drogi Przemyśl-Malhowice za ponad 30 milionów złotych ze środków RPO samorządu woj. Podkarpackiego; rozbudowa podziemnej trasy turystycznej za 13 milionów złotych, w tym 9 milionów ze środków samorządu woj. Podkarpackiego, a 4 miliony ze środków miasta; remont i przebudowa Kamienicy Mieszczańskiej Rynek nr 9 i ul. Serbańska nr 7 na przyszłe Muzeum Kresów za 3,8 miliona zł (budynki te będą połączone z rozbudowaną podziemną trasą turystyczną i z przebudowaną częścią Rynku); rozpoczynająca się (wyłoniony jest już wykonawca) przebudowa drogi Przemyśl-Medyka za prawie 100 milionów złotych; przebudowa Zielonego Rynku z dofinansowaniem miliona złotych przez samorząd woj. Podkarpackiego; program „Ekologiczny Przemyśl” za ponad 10 milionów zł; ponad 10 milionów zł na zakup w ub. roku 18 nowoczesnych ambulansów i na remont budynku dla Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego z siedzibą w Przemyślu ; Rejon Energetyczny przywrócony do Przemyśla z kolejnymi miejscami pracy; inwestycje w Wojewódzkim Szpitalu w Przemyślu (m.in. na oddziale kardiologii i rehabilitacji kardiologicznej) za kilkadziesiąt milionów zł; dofinansowanie Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej i uruchomienie nowego kierunku „pielęgniarstwo”; dofinansowanie Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej przez Ministerstwo Kultury sumą 1,3 miliona zł; budowa nowych sal gimnastycznych przy szkole Podstawowej nr 14 i przy I LO; przebudowa budynku przy ul. Ratuszowej za ponad 6 milionów zł na tzw. Inkubator Przedsiębiorczości. Samorząd woj. Podkarpackiego dofinansowuje też prawie wszystkie większe imprezy kulturalne w Przemyślu (ostatnio przyznał kilkadziesiąt tysięcy zł na tegoroczny przemyski Festiwal Rowerowy).
Daniel Dryniak, zastępca podkarpackiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej i zarazem radny miasta Przemyśla wymienił ostatnie inwestycje ze środków zarówno rządowych, jak i samorządu woj. Podkarpackiego dla Komendy Miejskiej PSP w Przemyślu: m.in. nowy garaż za 2,5 miliona zł z zapleczem technicznym, dekontaminacyjnym i myjnią dla samochodów strażackich; za podobne środki wybudowano komorę dymową służącą do szkolenia praktycznego strażaków zarówno PSP, jak OSP (szkolenia już się odbywają, a oficjalne otwarcie w kwietniu br.); zakup sprzętu i trzech nowoczesnych samochodów strażackich za ponad 5 i pół miliona zł; infrastruktura za ponad 0,5 miliona zł; nowy program integracji łączności teleinformatycznej; zakup 7 samochodów ratowniczo-gaśniczych dla Ochotniczych Straży Pożarnych za ponad 5 milionów zł; w sumie do PSP w Przemyślu i OSP w powiecie popłynęło kilkanaście milionów zł.
(tekst i zdjęcie – jb)