Readway. Międzynarodowa konferencja czytelnicza w Przemyślu
W piątek, w przemyskim Urzędzie Miasta odbyła się międzynarodowa konferencja na temat edukacji czytelniczej i medialnej. Była ona podsumowaniem 2-letniego projektu Readway – w poszukiwaniu atrakcyjnych i skutecznych sposobów rozwijania zainteresowań czytelniczych.
Projekt Readway realizowany był przy współpracy Urzędu Miejskiego w Przemyślu, który był koordynatorem, Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Przemyślu, II LO w Przemyślu, Gimnazjum nr 1 w Przemyślu oraz Urzędu Kraju Związkowego Styria, Centrum Czytelnictwa oraz Gimnazjum w Fehring. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków Programu UE ” Uczenie się przez całe życie”.
W konferencji uczestniczący poloniści, bibliotekarze wymieniali się doświadczeniami i rozwiązaniami mającymi zachęcić młodzież i dzieci do czytania.
Idea projektu zawiera się w cytacie „Naród, który mało czyta, mało wie. Naród, który mało wie, częściej podejmuje złe decyzje – w domu, na rynku, w sądach, przy urnach wyborczych. A te decyzje w efekcie dotykają całego narodu … wykształconego i niewykształconego”.
Historia z czytaniem rozpoczyna się od czytania dziecku bajek.Czytelnictwo jest nieodłącznym elementem cywilizacji, nauki i kultury. Jest najpotężniejszym instrumentem rozwoju człowieka, wpływa na jego osobowość, światopogląd, zainteresowania, poszerza wiedzę, rozwija wyobraźnię, wspiera koncentrację. Wpływa na nasze życie zawodowe. Czytanie ma wtedy sens, gdy rozumiemy przeczytany tekst, potrafimy o nim rozmawiać i wyciągać własne wnioski.
W czasach, gdy książkę wypiera kult obrazu należy się zastanowić co zrobić by zmienić tą sytuację. Młodzi ludzie chętniej sięgają do tekstów obecnych, publicystyki. Książka jest ostatnim etapem poznawania kultury dla nowego pokolenia. Współczesny czytelnik więcej czasu spędza w internecie, pochłania teksty szybko i bez refleksji, pobieżnie. Taki stan rzeczy spowodowany jest nadmiarem dostępnych kanałów informacyjnych.
Nasi partnerzy w projekcie chcąc polepszyć tą sytuację poszukali skautów czytelniczych. Starsi uczniowie wspierają tych, którzy mają problemy z czytaniem. Utworzono również dodatkowe lekcje wspomagające czytelnictwo. Wzmocniono również czytanie na wszystkich przedmiotach rozpoczynając lekcje od 15 min czytania wybranego tekstu. Uczniowie odwiedzali również inne szkoły, domy starości i tam czytali na głos.
Ciągła motywacja, zaproponowanie odpowiedniej literatury i nienaciskanie, to sposoby zachęcania młodego człowieka do sięgnięcia po książkę. Biblioteka powinna być miejscem, gdzie będą chcieli przebywać z przyjemnością, powinna być dla nich centrum kulturalnym, informacyjnym, społeczno-integracyjnym.
Anna Fortuna